Siakap 3 rasa


Bahan-Bahan:
Ikan Siakap
Lada Merah Hidup
Bawang Putih
Bawang Merah
Nenas
Serai
Sos Ikan
Sos Tiram
Garam
Gula
Serbuk Kunyit
Kicap Soya
Daun Ketumbar
Lada Lumat
Tepung Jagung
1 kg
8 biji dicincang halus
Satu biji dicincang halus
4 biji dicincang halus
2 keratan melintang dipotong dadu
3 ½ batang dititik (saiz sederhana)
Secukup rasa
Secukup rasa
Secukup rasa
Secukup rasa
Untuk salutan ikan
Secukup rasa
Sebagai hiasan
Secukup rasa
1 sudu besar
Cara:

Ikan

1. Gaulkan garam, serbuk kunyit dan lada lumat sebati kemudian lumurkan kepada ikan secara rata.

2. Goreng ikan yang di sapu tadi (deep fried) sehingga garing. Pastikan api sederhana. Kemudian sediakan di dalam pinggan kaca. Bagi peresapan suhu yg sekata. Aroma ikan akan terserlah.

Kuah

3. Pastikan kuali panas setelah dimasukkan 6 sudu minyak. Masukkan bawang putih yg dicincang.Goreng bawang putih sehingga separuh kekuningan kemudian masukkan bawang merah.

4. Setelah aroma bawang telah timbul masukkan lada merah goreng seketika dan selepas itu masukkan nenas tadi.

5.Masukkan 2 cawan air dan tunggu sehingga menggelegak.

6. Bila telah menggelegak masukkan semua bahan yg masih belum dimasukkan lagi tadi satu persatu.

7. Bancuh tepung jagung dengan air masak (pastikan air tidak panas untuk mengelakkan tapung jagung menjadi berketul-ketul) dan masukkan di dalam kuah tadi.

8. Kacau semua bahan hingga sebati sehingga masak. 
Cadangan Hidangan:
Sirami ikan siakap dengan kuah yang di masak.

Campakkan daun ketumbar mengikut keseniaan masing-masing.

Kek Coklat

  • 2 biji telur
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
  • Bahan A
  • 1 sudu kecil vanila
  • 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
  • 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe
  • Bahan B
  • 2 sudu kecil sodium bicarbonate
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan tepung gandum
  • ==============================
  • ** Topping **
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak


Cara-cara
  1. Pukul telur hingga kembang

  2. Masukkan gula dan pukul lagi

  3. Kemudian masukkan minyak masak

  4. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.

  5. Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak

  6. Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok...taruk je atas kek yg dah sejuk

Air Kedondong + Asam Boi


Air Kedondong + Asam Boi


Nasi Ayam penyek + Air kedondongKg.Baru...Best ....
Resepi air,dah minta kt Tokey kedai..TQ...
Len kali boleh G lagi...InsyaAllah..

TQ Bang..

Sambal Belacan Tumis


Sambal Belacan Tumis 8.00 
Kiriman: SHR, Brunei 
Sumber: sendiri 
Hits: 190 Rating: 8.00 Review: 0
Bahan-Bahan:
cili hidup 9 batang (dipatah kasar)
cili padi 5 biji (tambah jika suka)
belacan 1 sudu makan (kurangkan pun boleh)
assam jawa 1 ½sudu mkn (rendam air dan buang biji)
bwg putih 7 ulas (buang kulit sahaja jgn dihiris)
minyak masak
garam/gula/bahan perasa
Cara:
tumiskan bwg putih sehingga kecoklatan dengan api yang sederhana. kemudian masukkan kedua dua jenis cili. tumis sehingga lembut. kemudian masukkan air pati assam jawa dan belacan tadi.gaul sehingga sebati. masukkan gula dan bahan perasa lain. lagi lama keluar minyak lagi sedap dan tahan. Setelah disejukkan sekejap, bahan tadi dimesin tapi jangan terlampau hancur. kasar sedikit tidak mengapa. Boleh campur air putih masak sedikit jika pekat. lada yang telah dimesin dipanaskan sekali lagi diatas api. gaul dan tambah minyak jika perlu dan tambah bahan perasa yang kurang.
Cadangan Hidangan:
sambal belacan ini sedap dimakan bersama timun dan ulam lain. makan sama nasi putih sahaja bersama ikan kering pun sedap. lagi pedas lagi terangkat.

Cream Puff / CMG

Resepi dan Gambar  dari sini . TQ CMG .


BAHAN CREAM PUFF :-)
50 gram mentega
125 ml air
1/3 camca teh garam
75 gram tepung gandum, diayak
1 biji telur + 1 kuning telur, dikacau sebati
1/2 camca teh esen vanilla



BAHAN CUSTARD CREAM :-)
1 kuning telur
150 ml whipping cream
1 1/4 camca besar tepung custard
25 gram gula halus
1 camca besar parutan keju cheddar
1/2 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK CUSTARD CREAM :- Satukan semua bahan2 untuk custard cream, kecuali keju, kacau dengan whisk hingga semua sebati. Masak atas api kecil hingga panas. Masukkan keju dan terus mengacau hingga bancuhan menjadi pekat. Bila whisk diangkat, adunan jatuh bertali. Alih custard dalam bekas dan tutup dengan plastik cling, tujuan untuk mengelakkan custard tadi ber"kepala" (atau permukaannya menjadi keras). Ketepikan.
  2. UNTUL CREAM PUFF :- Satukan air dan mentega, jerang hingga mentega cair. Masukkan garam dan juga tepung tadi, kacau dengan senduk kayu sehingga adunan menjadi bancuhan kental yang tidak melekat di periuk, gunakan api perlahan. Matikan api, alih adunan ke dalam mangkuk pemutar. Bila adunan suam, putar pada kelajuan sederhana, masukkan telur + kuning telur dan esen vanilla. Putar hingga sebati. Alih kan bancuhan ke dalam beg piping yang dipasang muncung bintang. Paipkan bentuk rosset berdiameter 2 inci atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega Buat hingga siap.
  3. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selamat 25 minit, bergantung pada oven masing. Sejukkan atas jaringan, kemudian belah, isi ruang dalam cream puff dengan custard cream tadi, ayak sedikit gula aising sebagai penyeri...

Cream Puff


ahan-Bahan:
Bahan Pastry:
330 gm air
190 gm mentega
secubit garam
240 gm tepung gandum
9 biji telur 
Custard Cream:
55 gm custard powder
2 biji telur
1 tin susu cair - dibahagikan dua
225 ml air
160 gm gula
½ sudu makan mentega
sedikit esen vanilla 
Cara:
Cara-cara untuk membuat pastry:
1 tin pembakar kuih dialas dasarnya dengan kertas alas kuih.
Tuangkan air, mentega dan garam kedalam mangkuk dan jerangkan diatas dapur hingga mendidih.
Apabila sudah mendidih, tuangkan tepung kedalam dan kacau dengan segera.
Masak hingga adunan menjadi satu 'dough' yg besar dan tak melekat ditepi periuk. Turunkan dari dapur dan salinkan ini kedalam mangkuk pemukul dan biarkan adunan sejuk sebentar.
Sesudah itu, pukul adunan sambil menuangkan telur sedikit demi sedikit hingga habis. (sehingga boleh jatuh dari sudu).
Masukkan adunan kedalam piping bag dan dgn menggunakan nozzle bintang, terapkan bulatan kecil-kecil.
Bakar diketuhar selama 25 min dgn suhu 200 darjah.
Bila sejuk, belahkan dua (tapi jangan putus) dan isikan dengan custard cream.

Cara-cara untuk membuat custard cream:

Bancuh custard powder dengan telur dan setengah tin susu cair.
Tapis dan ketepikan.
Air, setengah tin lagi susu cair dan gula dimasak diatas dapur hingga hampir mendidih.
Kemudian kecilkan api dan masukkan bancuhan telur dan custard powder tadi. Kacau adunan ini senantiasa hingga adunan agak pekat.
Apabila sudah pekat, masukkan mentega dan esen vanilla.
Sejukkan krim ini sebelum diisikan kedalam pastry tadi. 

23 Jan / Sunday

PAN CAKE / CHEF WAN

Good Morning..It Sunday..Tengok Resepi Pan Cake ala Chef Wan..mcm Best..
ada bahan tak cukup..Tp Layaann gak lah...
nak resepi tengok Pan Cake Chef Wan kt ruang Resepi..


Kalau ikut resepi,perlu ada Daun Sup,daun Bawang,Jagung dlm Tin and susu segar..semua tu x ada..Jadi Sya tukarkan dgn apa yg ada,yg x ada tu..next time..cuba lagi..
Sebenar nya Mcm "Cekodok" / Cucur / jemput2..Tp skg..Moden..kita Panggil " Pan Cake "..
Sedap dan berkhasiat larr..OK

Chocolate Mud Cakes


‎225 g butter
350g dark cooking chocolate - chop
1/3cup warm water
5 eggs separate
1 1/4 cup caster sugar
...1 1/2 ground almond
2/3 cup plain flour

1)Melt butter chocolate n water
2)Beat egg yolk with sugar until pale color
3)beat egg whites until soft peak

Add 1) into 2)
The 3) into 2)
Bake 1 hr at 180 C

Kitchen Cleaning Tips / Chef Wan

Masa tengah mencari resipi2 dari Chef Wan untuk dicuba, terjumpa blog lama Chef Wan yang ada tips² penting untuk membersihkan perkakas yang kita selalu guna di dapur. Bahan² untuk membersih pun tak susah nak dapat, sempat saya cuba bersihkan microwave oven guna tips Chef Wan. Jadi!

(sumber: Tips Chef Wan)


Kitchen : Cleaning a Blender

Immediately after using, add a couple drops dish washing soap and fill halfway with hot water. Cover and turn on for a moment. Rinse.



Kitchen : Cleaning a microwave

Heat a bowl of water on high power for 5 to 10 minutes. Keep the oven closed for several more minutes to allow the steam to do its magic. Using oven mitts, carefully remove the bowl of water. Then wipe the walls of the oven ? almost effortlessly.



Kitchen : Cleaning Up Pie Spills

If the juice from fruit pies overflows while you´re baking, sprinkle some salt onto the spill. The juice will then burn to a crisp, making it easily removable.



Kitchen : Cleaning Wood Cutting Blocks

Once a week, clean, disinfect and deodorize wood cutting blocks. Rub them with baking soda, then spray on full strength White House Distilled White Vinegar. Let sit for 5 minutes, then rinse in clear water. It will bubble and froth as these two natural chemicals interact.



Kitchen : Cleaning Your Can Opener

The best way to clean your can opener blade is to use an old toothbrush loaded with anti-bacterial dish soap and scrub vigorously. Your can opener blade should be cleaned frequently to prevent bacteria.



Kitchen : Cleaning Your Oven

To remove grease from inside your oven, put a small pan of ammonia in the oven in the evening, and then close the oven door. In the morning, remove the pan of ammonia. The grease inside the oven will wipe off very easily.



Kitchen : Cleanup Greasy Dishes

To cut grease and odor on dishes, add a tablespoon of vinegar to your hot soapy water.



Kitchen : Cup Cleaner

Make a paste by mixing baking soda and water. Rub lightly over stains and they will disappear.



Kitchen : Darkened Aluminum Pans

You can clean darkened aluminum pans easily by pouring in two teaspoons cream of tartar mixed in a quart of water. Place on stovetop and boil for 10 minutes.



Kitchen : Drain Cleaner

To unclog a drain, mix a cup of salt with a cup of baking soda. Pour the dry solution into the drain, and then add a pot of boiling water.



Kitchen : Egg On The Floor

If you drop an egg on the floor, cover it with salt and leave it alone for a couple of minutes. When you come back, you´ll be able to easily clean the mess with a paper towel.

19 Jan / Khamis

Pagi - Babah Z and Adik Q - memancing.
Left me and angah at home
Tengahari,lepas Zohor we went to Bangi,looking for angahs Book,fail..
Then Mydin Putrajaya,for some foods,mineral water etc.
Going to see Babah and aq..but they finish Fishing by the time we come ..they end up with sad story,no fish and the boat was sinking..all wet,included hand phone and shirts..ha3..pity on them..well thats life..
2,3 hari ni asyik Google about Bread Maker,Crazy..it end with " no need to buy larr " ..so many info,make me confius..Good maybe ..give me a time...
Night time,From Maghrib to Isyak we went for Bacaan Yassin..at Surau Balai P11..
Alhamdulillah,its our family routine every week..MOga Allah terus permudahkan urusan kami utk mendekati Allah,Ameen..
After Bacaan Yassin,I made up doing my 1st time Handmade Chocolate ..Feel amazing..yeaahh..
I didnt Know,it was that easy...
its the result..Yummyy..


HandMade Chocolate Beryls


- First time try..Handmade Chocolate..
- Google , utk cara buat..senang dan agak teruja..sebab selalu nyer chocolate ini cuma di beli dgn harga yg agak mahal..
- Siap dlm masa 45min..ready to eat..
- Lebih2 lagi dengan Brand Beryls..
- So that it..I am always the beginner ...:-)

Hari ini..Jumaat 20 Jan 2010 .. Fr morning agak sibuk dgn pembersihan rumah,masak,hantar barang Customer,pick anak2 fm school..
- Cuaca Morning..amat2 Beautiful..Petang 5.00 hujan a little bit..its Good..
- My 2 kids now, at 5pm...all still sleeping..get some rest..malam they need to study..
- Oh yaa..lupa..tengahari masak Mee sup..teringin masak Bakso..tp x ada alat...next time then..InsyaAllah.
- Till Then..

Pan Cake / Chef Wan



BAHAN-BAHANNYA :-)
120 gram tepung gandum
1/2 camca besar baking powder
1/2 cawan jagung dalam tin
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar mayonnaise
200 ml susu segar (kurang lebih)
1 biji cili merah, dibuang biji dan cincang halus
1 biji saiz sederhana bawang holland, didadu
1 pokok daun bawang, hiris halus
1 pokok daun sup, hiris halus
Garam secukup rasa
Sos pilihan untuk dimakan bersama pancake jagung

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Satukan semua bahan2 diatas kecuali susu segar dan garam, gaul rata dan tambah susu segar sedikit demi sedikit hingga mendapat bancuhan yang rata dan tidak terlalu cair atau pekat. Tambah garam secukup rasa., kacau rata2. Rehatkan 10 minit.
  2. Panaskan non-stick pan saiz 4 inci, lenser dengan sedikit minyak makan. Masukkan kurang lebih 1/4 cawan adunan pancake, ratakan dan masak dengan api kecil, tutup permukaan kuali sekejap, hingga kelihata permukaan pancake berbuih2 dan kering.
  3. Berhati2 terbalikkan dan masak sekejap lagi hingga kuning keemasan. Angkat dan lakukan kaedah yang sama pada baki adunan, hingga siap. Hidangkan bersama sos kegemaran anda..

Bakso

Bahan-Bahan:
½ kg daging cincang
3 ulas bawang putih, dihiris
Bawang Merah - 5 bj
Buah keras - 1 biji
50 gram tepung sagu - utk kepekatan
1 sudu teh garam atau secukup rasa
1 biji putih telur

Sediakan:
1 mangkuk besar air mendidih
1 mangkuk air sejuk/air ais

Cara Penyediaan BAKSO: ( Beli yang dah siap pon ada )
Campur kesemua bahan dengan menggunakan tangan dan sendok sampai mesra dan tidak melekat. Basahkan tangan dengan air, ambil campuran daging dengan tangan dan genggam dan keluarkan melalui celah jari telunjuk dan ibu jari. Bulatkan bakso dengan sendok dan celupkan ke air panas mendidih sehingga terapung. Pindahkan bakso yang terapung ke dalam air ais selama 5 minit. Lakukan sehingga selesai.

Kuah Bakso:
Sediakan air rebusan daging. Tambahkan garam, merica, dan gula secukup rasa. Setelah mendidih masukkan bakso tadi dan masak sebentar lagi.


**untuk kuah : tumis bawang putih,bawang merah,buah keras,masukkan kedalam rebusan tulang,masuk merica,garam,penyedap masakan masako,perisa sapi[lembu],daun bwng,daun sop.bawang goreng.


SAMBAL:cili padi di rrebus sekecap,blend dan tumis,garm


Sambal :

1 ulas bawang putih
10 - 15 tangkai cili padi / cili merah (ikut tahap kepedasan citarasa)
sedikit garam
kicap manis (kalau nak lagi ori... kicap cap ABC)

Tumbuk cili + bawang putih
masukkan kicap n sedikit garam jika perlu


Cara Sajian:
Sediakan mangkuk berisi mi kuning atau bihun yang sudah direbus, tuang kuah sup dan baksonya, tabur potongan daun seleri dan bawang merah goreng.
Hasil Tangan Sendiri .. Ikut Resepi ini.. :)
Saya suka beli Bebola Bakso dari Pasar Kg.Baru,rasa nya lebih Sedap ..lebih rasa daging dari tepung..

Puding Roti


Roti banyak lebih,dah hampir expired date,so buat larr something

Puding Roti

Bahan :

5 keping roti
kismis
susu segar / susu cair
gula perang / gula biasa - guna gula perang lebih aroma
masak : 200 Darjah / 40 minit


TQ ,Ngoh atas resepi ala2 Ganazz..

18 Jan / Selasa

Happy Birthday Bang ...Hadiah tak ada..Tp ari ni nak masak Ayam Baked..Abang suka kann..
Baked Chicken With Honey Lemon and Rosemary

Hari ni agak sibuk..G Alamanda Bli barang2 dapur,masak,mengaji,pergi balik hantar anak2 sekolah...
Malam lepas makan,baru dapat rest..
Birthday Babah Z ari ni..so HAPPY BIRTHDAY Babah ... Moga Abang Panjang Umor,jadi anak yg Soleh,Suami dan Bapa yang Pengasih,Pekerja yang Cemerlang..Ameen.

Roti Kentang / Potato Bread

Resepi dan Gambar dari  sini ..TK CMG ..
BAHANNYA:

135ml air sejuk dlm peti ais
¾ sudu teh garam
½ biji telur (pukul telor dan bagi dua. separuh lagi buat sapu atas roti)
60g ubi kentang yg telah dilecek (rebus dulu. angaran ¾ biji)
300gm tepung roti (hi protein flour)
¾ sudu besar susu tepung
60gm gula halus
2 sudu teh yis
½ sudu bread improver
½ sudu teh bread softerner
30 gm butter

BAHAN KASTAD:
¾ cawan susu segar
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula halus
1 sudu teh mentega
½ sudu teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA:
  1. UNTUK DOH :-) Satukan semua bahan2 doh, uli hingga lembut dan kenyal. Bulat2kan dan alih ke dalam bekas, tutup dengan plastic cling dan biar naik selama 45 minit. KAEDAH LAIN :-) Masukkan semua bahan mengikut urutan ke dalam breadmaker dan pilih setting for dough dan tekan. Biar sampai siap.
  2. Keluarkan doh uli 15 minit. Bagi doh kepada 12 bahagian yang sama besar (kurang lebih 52 g sebiji), atau mengikut saiz yang diinginkan. Bulat2kan menjadi bebola dan susun dalam loyang yang telah digris dengan mentega dan biar 40 minit hingga naik.
  3. CREAM CUSTARD :-) Satukan susu, gula dan tepung kastard. Kacau dengan wisk hingga semua sebati. Masak atas api perlahan sambil terus mengacau hingga pekat. Angkat dari api, masukkan mentega dan esen vanilla. Gaul rata dan biarkan suam sedikit.
  4. UNTUK ROTI KENTANG :-) Isikan cream custard dalam beg plastik yg baru dan bersih. Gunting sedikit bucunya dan picit cream custard atas roti mengikut kreativiti masing2. Buat hingga habis dan bakar dalam oven pada suhu 190C selama 25 minit atau kuning keemasan. Keluarkan roti dan sapu dengan mentega semasa roti masih panas, sejukkan sebelum dihidang...
  5. mereka yang guna BM, keluarkan doh selepas diuli selama 1½ jam dalam BM, keluarkan dalam besen aluminum atau yg sewaktu dengannya dan tumbuk keluar anginnya. biarkan seketika dan lepas itu, buatlah bulat dan sususan atas tray. biarkan hingga jadi dua kali ganda. kemudian sapu egg wash dan hias ngan kastad cream. bakarlah lepas itu hingga masak.
Share dari : Cik Mat Gebu 

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW


KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD SAW.

Tarikh : 9hb. Zulhijjah Tahun 10 Hijriah
Tempat : Lembah Uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik baik apa yang hendakku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini, dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanah kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.
Janganlah sakiti sesiapa pun, agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu, dan dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' di batalkan mulai sekarang.
Berwaspada lah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil.
Wahai manusia , sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ata mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang tidak kamu sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
Wahai manusia dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini,sembahlah ALLAH, dirikan sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan,dan tunaikan zakat dan harta kekayaan kamu, kerjakan ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak saorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan Beramal Solleh.
Ingatlah, bahawa kamu akan mengadap ALLAH pada suatu hari untuk di pertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai maanusia, tidak ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.
Sesunguhnya, aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua keduanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah Al-Quran dan Sunnahku. hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikannya kepada orang lain, dan hendaklah orang lain itu menyampaikan pula kepada yang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang mendengar terus dariku.
Saksikan ya-ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba hambaMU.

17 Jan / Monday

Sekadar meminjam rangkap kata dari seorang teman...

Merungkai Rahsia Tarikh Lahir pada 17hb - "Kamu lebih suka mejaga hati orang lain berbanding hati kamu sendiri. Namun sikap penting yang kamu tonjolkan membuatkan orang tidak tahu perasaan sebenar kamu." ..sadis2...


Pagi tadi terlepas alarm clock kul 6am lagi..kena tukar Ring tone niii..set bunyi Asmaul Husna..macam dalam mimpi ajerr jadi nyerr..tambah lelap...Mujor Hubby bangunkan lepas dia G solat Subuh kt Surau..adeiiss..


Hari ni,nak settlekan kerja2 yg tertunggak tuk sabtu dan ahad..Biasa nyer hari cuti,kurang buat pembersiahn rumah..anak2 dan Hubby ada..tak suka ganggu dia Og dengan bunyi vacum,mop,debu..Kasi chan depa rilek kt rumah..


Masak..semalam Hubby and Adik,jadi Hero Pemancing..dapat ikan..so plan nak masak Baung masak tempoyak,taruk kacang Ladys Finger (Bendi maa..)..sambal tumis semalam masih ada..mmg suka masak lebih..boleh perangat,makan dgn roti pon sodap...


OK..stop for now..nak mulakan tugas ni..but b4 that..lets do Solat Dhuha,tepon Mak Abah  dulu..kasi tambah kuat Minda dan Rezeki...Ameen..


Along ..Mama Miss U...
Masakan ni Resepi Mak / siap telefon dia..he2..
Ala2 masak Tempoyak Patin Pahang,cuma digantikan dengan Ikan Baung...Hasil SiPemancing semalam..


Pas ni nak G Pos,hantar barang Customer,Pick Kids at school...
Malam Angah and AQ Tusyen..


Thats all 4 today ...Moga Esok menjanjikan yg baik2 dr Allah..Ameen.

Roti Oat Jagung Manis

Roti Oat Jagung Manis Hokkaido
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

*Untuk Doh*

250gram tepung roti
50 gram tepung gandum
1/3 sudu kecil garam
1 sudu besar skim milk@susu tepung
3 sudu besar gula
30gram butter ( boleh ganti dengan marjerin atau shortening)
160ml susu segar suam @ air suam
6gram yis
40gram Oat ( ros guna jenama quaker oat)
1 biji telur ( tinggalkan sedikit untuk gliss pada roti nanti)
1 sudu kecil bread improver ( x letak pun takpe atau boleh diganti dengan water roux)
4 sudu besar sweet cream corn ( ros guna sweet corn dari Hokkaido)

* Untuk Gliss* -baki telur+beberapa titik madu+1/2 sudu kecil susu segar dan sedikit sos kastard.

resepi water roux

25 gram tepung gandum
125 ml air

Cara-cara untuk membuat water roux :

masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan menggunakan api perlahan setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan, ( bahagi dua kuantiti water roux tadi, dan boleh digunakan utk 2 adunan roti)
Cara-caranya ( Doh Roti)

1. Buat doh roti, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan Doh dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.

2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh di dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan, Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 8 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.

3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap atau kain bersih dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4. Bahagi doh pada 16 bahagian kecil, dan bulat-bulatkan kemudian susun atas dulang pembakar atau dalam acuan bulat 18cm. Boleh juga susun dalam acuan petak. Pastikan dulang pembakar di alas dengan baking sheet atau digliss dahulu dengan marjerin.

5. Setelah bun naik dua kali ganda, gliss pemukaan bun dengan baki telur+susu tadi, akhir sekali bakar pada suhu 180 darjah selama 20 ke 22 minit atau sehingga permukaan bun perang. Setelah siap dibakar, sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas bertutup, bagi mengekalkan kelembutan bun. 

Cucur Jagung

CUCUR JAGUNG
Sumber : Buku 1 Hari 1 Resepi Kak Liza

Bahan-bahanya :

3 tongkol jagung manis 
1 biji bawang besar - dipotong dadu
3 biji cili merah - dicincang
3 sudu besar udang kering* - direndam dan ditumbuk halus
1 biji telur
sedikit daun kucai - dipotong kecil
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil serbuk penaik
1 cawan air suam
garam secukup rasa

minyak untuk menggoreng

*Nota : Kak Liza gunakan udang basah. 
Kak Liza ada masukkan 1 sudu teh serbuk kunyit.

Kaedah penyediaan :

1. Jagung diambil isinya sahaja.
2. Gaulkan semua bahan di dalam mangkuk besar hingga sebati.
3. Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan adunan sedikit demi sedikit menggunakan sudu.
4, Goreng hingga kuning keemasan.
5. Angkat dan toskan minyak.
6. Hidangkan panas-panas dengan sos cili.

Tips membuat Roti

Tips membuat roti 

Jika menggunakan tangan untuk menguli
1. Perkara pertama sebelum membuat roti, sediakan segala alatan dan bekas menguli, pemilihan bahan amat penting, bahan akan mempengaruhi, hasil roti yang dibakar nanti. Suhu air suam dan susu juga pastikan tidak terlalu sejuk dan tidak terlalu panas, kira suam-suam kuku lah, suhunye lebih kurang 30darjah.
2. Pilih tepung roti yang baik, jangan beli yang murah, sebab teksturnya tidak halus, sbb ros ade pengalaman, kononnye nak jimat, bila buat ape pun jenis roti semua tak jadi, walaupun doh tu dah habis lembut dan elastik.
3. Pastikan semua sukatan bahan tepat, tapi sukatan cecair tu boleh adjust, bahan yang lain kalau boleh jangan di tokok tambah lah, terutamanya sukatan marjerin atau butter, butter dan marjerin tak boleh lebih, sebab kandungan garam dlm dua bahan ini akan mematikan yis.
4. Yis perlu aktif, kalau nak selamat buat proses penapaian, caranya, ambil air suam dlm suku cawan, campur 1/3 sudu kecil tepung gandum dan 1/2 sudu kecil gula, masukkan yis dan biarkan seketika, jika yis berbuih maknanya yis aktif dan boleh terus dicurah di dalam adunan. tu cara selamat lah, tapi kalau confident boleh terus letak je yis kering dlm adunan.
5. Proses menguli, buat roti ni boleh terus lebur je semua bahan, tapi kalau ade penggunaan telur, telur perlulah di kocak sedikit menggunakan garpu, uli hingga menjadi doh,  uli selama 6 hingga 8 minit tanpa henti.
6. Tips yang ke-6 ni amat berguna bagi yang menguli tangan, seperti yang pernah ros mention sebelum ni di dalam resepi roti-roti ros, cara ini amat berkesan dan ros telah mencubanya ber ulang kali, setelah adunan menjadi doh, lumurkan sedikit doh dengan sedikit sahaja marjerin, dan masukkan di dalam plastik bersih, ramas-ramaskan doh beberapa minit, masa ni boleh duduk depan tv sambil ramas-ramas doh tu, ramas dan picit-picitkan doh tu selama mane yang anda suke, tapi ros buat lebih kurang 5-10 minit je, lepas tu keluarkan dari plastic dah uli balik di dalam bekas adunan. Hasilnya doh akan elastik dan lembut.
7. Proses pemerapan, pastikan doh di perap di tempat yang mempunyai cahaya matahari, jika duduk di luar negara musim sejuk, letak doh di sebelah heater, jangan biarkan doh di dapur, sbb doh perlu suhu yang agak panas untuk mengembang, dan tutup doh dengan plastic wrap ataupun kain bersih, pastikan doh naik dua kali ganda, lebih kurang 1 jam atau hanya 40 minit. Cara nak tau doh dah cukup diperap ialah, apabila kita tekan doh dengan jari, doh tidak akan memantul kembali.
8. Tumbuk-tumbukan doh bagi keluarkan angin, dan uli semula beberapa minit, kemudian bahagikan doh mengikut kuantiti yang anda suke, dan kemudian perlu juga rehatkan beberapa minit, lebih kurang 8 minit, baru dimasukkan inti ataupun di letakkan terus dlm loyang pembakar.
9. Setelah dibentuk kena perap lagi, bab ni kena jaga-jaga ye, jgn over perap, nnt liang2 roti jadi besar dah roti takkan gebu, ros dulu ingat klu perap lagi lama lagi sedap dan roti akan naik elok, tp ros silap, semua nye kena timing betul-betul. masa perap ni jgn lama, paling lama pun sejam, yang  paling elok hanya 40 minit, ataupun bila dah tgk naik dua kali ganda tu terus je boleh bakar.
10. Sebelum bakar, kena glis dulu kan, mengikut pemerhatian ros, untuk mendapatkan permukaan doh yang berkilat tu, kita kena campurkan telur, susu dan beberapa titik madu, gliss perlahan atas doh, dan terus bakar, jangan gliss terlalu awal, nnt rosak permukaan doh tu, make sure bila nak bakar sahaja baru gliss ya.
11. Masa bakar tu, bakar pada suhu 170 hingga 200 darjah, tapi ros selalu guna suhu oven 180darjah lah, bila nampak doh dah perang kt permukaan nye tu, terus buka pintu oven dah cover atas roti tadi dengan alumunium foil, pastikan permukaan roti betul-betul tertutup, kemudian tutup kembali pintu oven dan biarkan masa pembakaran selesai. Tips ini amat membantu untuk mendapatkan pemukaan doh yang tidak begitu perang.
Ha, macam mana byk yang perlu kita jaga kan bila buat roti ni kan, dan kalau guna breadmaker pun kena jaga-jaga masa membentuk roti tu, klu bakar terus dalam breadmaker selalu nya takde masalah.
Buat roti pun bukan terus boleh jadi, first time ros buat roti pun, rotinya keras boleh baling ke dinding, keras sgt2, hahhahaha, tapi ros tak putus asa, ros terus cuba dan terus mencuba sampai lah mahir dalam bab meroti ni, dan ros kongsikan pengalaman dan tips, ikhlas buat semua, jika ade yang ros tertinggal tolong bagitau ye, dan ros akan updates kemudian.

TQ : Ros / Bukan sekadar masakan

Jan 16 / Ahad

As-Salam , Good Day Alls . THanks to Allah ....masih sempat menyumbang Khudrat yg sihat....


Pagi ni,sempat berkebun,mengutip sedikit hasil tanaman dan memberi zat tambahan kepada pokok...


Masa Sentiasa penuh  dengan aktiviti...waiting list pon ada..emm...
 Untuk makanTengahari - sup sayur,sambal tumis ikan bilis,ulam,sambal tomato belacan and ikan goring
 and for Petang cucur udang Jagung manis +  cicah sos...
Kalau nak Resepi,boleh lawat blog2 kegemaran saya...

Hari ini ada Tetamu/Adik,so kena masak somethingyg kurang pedas ,sbb ada anak2 kecil..plus my kids tak suka makan pedas...


Jan15 / Sabtu

Assalamualaikum...Pagi dingin..bangun2 rasa lapar,pas Subuh ajak Babah Z G kedai mamak..Dating..ahakkss...
Pagi2 kul 6,Abah tepon.Og ni kalau ada bunyi tepon pagi2..slalu nyer agak2 suspen...macam2 idea cemas yg datang...Rupa2 nya dia nk bgtau,dia kt Camren..tengok Kiwer demam..Demam rindu Bonder larr tuu..
Saya dah rasa kehilangan(meninggal) 2 Mak mertua.Opah,nenek...memang dah Fobia dengar telefon awal2 pagi atau tengah malam...mesti suspen..Takut dengar berita tak baik...Itu Normal..
Baru lepas antar Angah G skolah,cat dinding ..
Pas ni nak join(menyibok) teman babah Z kt belakang,dia ada latihan kemahiran Hidup :-) ..seni pertukangan tangan..buat tempat letak batang pancing...
masak apa ari nii..rasa malas..tp kena masak..dah kuarkan ikan dan santan..emm..tengok lerr apa yg sempat...
Petang atau Malam mbe kena G Bangi,ada Cikgu Tusyen Pemurah nak ajar anak2 ku..TQVM Sis..
Emm...Sabtu Ahad ...banyak plan out of Order...Ada acara tambahan dan Pengurangan (he2..) .
Thanks Pendi and Nieta...Adam tertidur dan menangis ,Idris menangis sampai Tertidur ..
Esok Pagi ,anak2,Hubby and Pendi's Family dah ada plan sendiri...Fishing and Swimming ..
Me...Home Sweet Home,For time being, Rumahku Syurgaku...

Mushroom Soup

BAHAN2 UNTUK DUA ATAU TIGA MANGKUK:
2 mangkuk cendawan (yang telah dicincang)
2 biji bawang sederhana besar
1 sudu besar butter
2 sudu besar minyak zaiton (atau apa juga minyak)
kiub ayam knorrs/maggie
setengah cawan air
susu segar
2 susu tepung gandum
lada hitam

CARA MEMBUATNYA:
Cendawan dicincang halus. bawang besar juga dicincang halus. panaskan kuali/sauce pan dan letakkan butter dan minyak. bila butter dah cair, masukkan bawang dan goreng kira2 lima minit. pastu masukkan cendawan dan goreng lagi sampai rata. taburkan tepung, kacau pantas dan biarkan tepung masak seketika. kemudian bubuh air setengah cawan dan sambung masak. masukkan kiub ayam yang telah dipecah2kan ke dalam kuali tadi. kacau sampai rata pastu masukkan susu segar mengikut kepekatan yang dikehendaki. bubuh lada hitam dan kacau. rasa dulu sebelum bubuh garam lagi kerana kiub ayam agak masin. biarkan mendidih diatas api yang perlahan sehingga dirasakan cendawan sudah betul2 masak. kepekatan sup ikut citarasa masing2. kalau terlalu pekat, boleh tambah air ataupun susu lagi. itu jer. senang kan. hah lepas ni tak payah beli yang dalam tin lagi sbb pastinya ada bahan pengawet.
Oh ye, kalau ada sesapa nak buat chicken mushroom soup, boleh gak guna resipi ni. rebus ayam. airnya boleh masukkan dalam soup gantikan air biasa. carik2 ayam dan masukkan bersama cendawan. hah dah jadi chicken mushroom soup.

Sila Share Link

Mintak Kawan kawan Share Link ini ke FB yerr .. TQVM
Cara : Klik Button Share , then Share Link ...
Dah Siap ... Happy View alls .. :)

My Notes

Nur Sayangku

Nur Sayangku